با فرسودگي رواني كرونا چه كنيم؟

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: براي پيشگيري از فرسودگي و خستگي رواني بايد به تغذيه، استراحت به موقع، خواب كافي و انجام فعاليت‌هايي كه منجر به لذت و آرامش مي‌شود به صورت جدي توجه شود و به نكات و دستورالعمل‌هاي بهداشتي پايبند بود و اين دستورالعمل‌ها با دقت اجرا شوند.

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از ايسنا، رضا دواساز ايراني، اظهار كرد: اين روزها بسياري از افراد جامعه به دليل ترس از ابتلا به ويروس كروناي جهش‌يافته دچار اضطراب، بي‌قراري، دلهره و يا نگراني از مرگ خود يا عزيزان‌شان مي‌شوند؛ بروز اين علائم و واكنش‌ها در افراد طبيعي بوده و در مواردي كه شدت اين علائم منجر به زجر رواني شديد و افت عملكرد مي‌شود نياز به دريافت خدمات سلامت روان وجود دارد.

وي افزود: علائم و نشانه‌هاي استرس مي‌تواند شامل ترس از ابتلا به بيماري، حرف زدن مكرر در مورد بيماري، چك كردن مكرر علائم و نشانه‌هاي جسمي مثل تب، درد و سرفه باشد.

دواساز ايراني بيان كرد: كاهش توجه و تمركز، دلشوره، بي‌قراري، كلافه بودن، اضطراب، بي‌حوصلگي، كاهش اشتها، بدخوابي، كم‌خوابي، تپش قلب و احساس نااميدي و غمگيني و اشتغال ذهني در مورد مرگ خود يا عزيزان نيز از ديگر علائم و نشانه‌هاي استرس در اين دوران است.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در اين شرايط، افرادي كه سابقه بيماري روانپزشكي مانند اختلالات اضطرابي، اختلال افسردگي، اختلال وسواسي و يا اختلالات خلقي دارند، افراد داراي سابقه بيماري‌هاي مزمن جسمي مانند ديابت، سرطان و تيروئيد، اختلالات اضطرابي، اختلال افسردگي، اختلال وسواسي و يا اختلالات خلقي و مصرف‌كنندگان مواد و الكل و يا محرك‌ها بيشتر در معرض آسيب رواني هستند.

وي افزود: زنان و كودكان بي‌سرپرست يا بدسرپرست، سالمندان به ويژه آن‌هايي كه تنها زندگي مي‌كنند، كودكان و افرادي كه در اين حادثه يا حوادث مشابه مانند زلزله، سيل اعضاي خانواده و نزديكان‌شان را از دست داده‌اند نيز بيشتر از ديگر گروه‌ها در معرض آسيب رواني هستند.

دواساز ايراني با اشاره به توصيه‌هاي بهداشتي براي خودمراقبتي، بيان كرد: قبل از هر چيز اطلاعات و دانش در مورد ويروس كروناي جهش‌يافته بايد كامل شود؛ دريافت اطلاعات، تنها از منابع معتبر علمي از قبيل سايت‌هاي مرتبط با وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در اين زمينه بسيار اهميت دارد.

وي با تاكيد بر لزوم مراقبت اعضاي خانواده از يكديگر، ادامه داد: براي پيشگيري از فرسودگي و خستگي رواني بايد به تغذيه، استراحت به موقع، خواب كافي و انجام فعاليت‌هايي كه منجر به لذت و آرامش مي‌شود به صورت جدي توجه شود و به نكات و دستورالعمل‌هاي بهداشتي پايبند بود و اين دستورالعمل‌ها با دقت اجرا شوند.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز بيان كرد: بايد اجازه داده شود كه افراد در مورد ترس‌ها و نگراني‌هايي كه دارند حرف بزنند و به  صحبت‌هاي آن‌ها فعالانه گوش داد و به آن‌ها فرصت داد تا در مورد هيجانات خود صحبت كنند.

دواساز ايراني افزود: بايد از هرگونه برچسب زدن يا پيش‌داوري در مورد وجود اختلال رواني در افراد پرهيز شود و بايد به آن‌ها گفت كه با توجه به اتفاقي كه افتاده و اخبار و اطلاعاتي كه مي‌شنوند اين تجربه ترس و نگراني، غير طبيعي نيست.

 

وي بيان كرد: بايد به افراد آموزش داده شود كه از چك كردن مداوم اخبار و اطلاعات مربوط به اين بيماري يا هر بيماري ديگري كه ممكن است ذهن‌شان را درگير كند تا حد امكان پرهيز كنند زيرا ميزان نگراني و استرس‌شان را افزايش مي‌دهد. از انتشار اخبار منفي كه موجب افزايش استرس و نگراني مي‌شود نيز خودداري كنند.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: انجام كارهاي روزانه در منزل و بيرون از منزل، فعاليت‌هاي سرگرم‌كننده مانند تماشاي فيلم، دعا و نيايش، ورزش و موسيقي و گفتگو با دوستان و بستگان كه به فرد آرامش مي‌دهند نيز بسيار توصيه مي‌شود. همچنين بايد وقت بيشتري براي با هم بودن اعضاي خانواده اختصاص داده شود و به ويژه با كودكان وقت بيشتري صرف شود.

دواساز ايراني تصريح كرد: به هيچ وجه براي كاهش استرس، اضطراب و دلشوره و بي‌قراري نبايد بدون دستور پزشك از الكل، مواد مخدر يا داروهاي آرام‌بخش استفاده شود.

وي بيان كرد: با كودكان نيز بايد متناسب با سن و سال‌شان در مورد علائم و نشانه‌هاي بيماري كروناي جهش‌يافته صحبت و شيوه‌هاي خودمراقبتي به آن‌ها آموزش داده شود و از دادن اطلاعاتي كه منجر به افزايش نگراني آن‌ها مي‌شود مانند تعداد مبتلايان و مرگ و مير ناشي از بيماري كروناي جديد جهش‌يافته و كمبود تجهيزات بهداشتي درماني خودداري شود.

مقالات بيشتر:مركز مشاوره جلفا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.