ماهي‌گيري بلاگرها از آب‌گل‌آلود مشكلات مردم!

در هفته گذشته وزارت ورزش و جوانان از برخي بلاگر هاي خانم دعوت كرد تا درباره ازدواج صحبت كنند.

شفاآنلاين>سلامت> استاد دانشگاه و مشاور خانواده از چگونگي رفتار بلاگرها، تأثير آن‌ها بر زندگي مردم و نحوه مواجهه با اين پديده گفت.

به گزارش شفاآنلاين:عليرضا لاور در «سلام تهران» با اشاره به فعاليت بلاگرها در فضاي مجازي، گفت: در مقوله بلاگري چند دسته كنشگر داريم كه بايد به هر كدام از زاويه خاص خود نگاه كنيم. مورد اول جريان چهره‌هاي مشهور هستند كه كنش فضاي مجازي نيز دارند و به صورت بلاگر نيز مي‌توانند نقش‌آفريني كنند. در دسته دوم كساني هستند كه مشخصاً كار ويژه آن‌ها تعريف سبك زندگي خود است و روزمرگي‌هاي خود را بازنشر مي‌كنند. فضاي سوم كساني هستند كه اصلاً حرفه و بخشي از درآمد اصلي‌شان از اين فضا است كه گاهي اغراق‌گونه اين اتفاقات را رقم مي‌زنند.

مقالات بيشتر:محضر عقد راه آهن

وي پيرامون وجه مشترك بلاگرها در جذب مخاطب، مطرح كرد: يك وجه مشترك بين هر سه اين گروه وجود دارد كه تقريباً تمامي آن‌ها مگر استثنائات محدودي فقط تصاوير بسيار زيبا و خيلي خوب از زندگي‌شان را نشان مي‌دهند. با دلايل ساده‌اي مثل اين كه ما مي‌خواهيم به زندگي اميد بدهيم و مي‌خواهيم حال مخاطبانمان را خوب كنيم اين اتفاقات را رقم مي‌زنند در صورتيكه اتفاقات ديگري در تعاملات بين خانواده‌ها، فرزندان، والدين و همسران با يكديگر رقم مي‌خورد كه بعضاً خوشايند نيست. اساس بحث اين است كه جداي از مسائل تحليلي جامعه‌شناسي و سواد رسانه‌اي، چگونه تعامل كنيم و روابط خود را به هم نزنيم.

اين مشاور خانواده درباره دلايل جذابيت بلاگرها، گفت: دلايل جذابيت‌ بلاگرها مي‌تواند متفاوت باشد؛ اصولاً آن‌ها روي نقطه گم‌شده زندگي افراد تمركز مي‌كنند. به نظر مي‌رسد ويترين كاملاً مثبت است اما اين نكته را درباره روانشناسي مثبت‌گرا نيز داريم؛ تعريفي كه از اميد، شاد بودن و انرژي مثبت در زندگي داريم اين است كه بايد آن را مبتني بر واقعيت در زندگي تجربه كنيد اگر مبتني بر واقعيت نباشد اتفاقاً به صورت معكوس عمل مي‌كند و افسردگي و تبعات منفي را در پي دارد. يعني فاجعه، زماني است كه شما سراب مي‌بينيد؛ زماني كه فرد كاملاً تلاش مي‌كند و آن را در مقايسه با زندگي خود به عنوان شاخص اصلي قرار مي‌دهد و عدم دست يافتن به اين مورد همانطور كه مبتني بر واقعيت‌هاي زندگي خود نيست او را دچار چالش مي‌كند.

وي با اشاره به مشكلات موجود در زندگي بلاگرها، بيان داشت: معمولاً مخاطبين به واسطه كم بودن سواد اجتماعي يا رسانه‌اي دچار اين چالش مي‌شوند و در اين دام مي‌افتند. اصلي‌ترين مسئله اين است كه بايد توجه داشت آن‌ها نيز دچار بسياري از مشكلات و مسائل هستند مانند دعوا كردن در روزمرگي‌ها. متاسفانه ما بسياري از بلاگرها و چهره‌هاي مشهور را در كلينيك‌ها با مشكلاتي از جنس افسردگي يا دعواها يا روابط از هم گسيخته رابطه زوجين مي‌بينيم. در حالي كه مخاطب تنها يك قاب مي‌بيند كه اين چهره مشهور از همسرش جدا شده است در صورتي كه قبل از اينها حتماً چالش‌هايي وجود داشته كه بازنشر پيدا نكرده است.

لاور با ارائه راهكار براي حفظ زندگي خود با وجود استفاده از اطلاعات بلاگرها، عنوان كرد: اولين نكته اين است كه خبر داشته باشيم زندگي زاويه‌هاي متفاوت خود را دارد و بلاگرها نيز چالش‌هايي را تجربه مي‌كنند  و تفاوت‌هايي بين زوجين و فرزندان وجود دارد. ارتباطات‌شان دچار تغييرات و مشكلاتي مي‌شود كه اين واقعيت در زندگي آن‌ها نيز وجود دارد. ما بايد اين واقعيت ها را در نظر بگيريم.

 

وي در ادامه افزود: اصل دوم آن است كه از حسرت خوردن و مقايسه بدون مبناي زندگي خود با آن‌ها پرهيز كنيم و حتما بدانيم كه نقاط مثبت زندگي ما مبتني بر واقعيت‌ها است و با ساخت خود مي‌توانيم به آن‌ها برسيم و كيفيت زندگي خود را بالا ببريم تا اين كه درگير كميت زندگي بشويم؛ نمي‌گوييم كميت زندگي مهم نيست اما حتي اگر به دنبال كميت زندگي هستيم براي كيفيت بهتر است. براي مثال آدم‌ها مي‌توانند يك غذاي ساده را در كمال آرامش و نشاط در كنار يكديگر بخورند اما لزوما يك غذاي خيلي گران‌قيمت را با دل خوش مصرف نمي‌كنند. در بقيه ساحت‌هاي زندگي نيز اين مسئله وجود دارد. مثالي كه در مسائل اقتصادي وجود دارد اين است كه وقتي وارد خانه مي‌شويد اگر دعوا بكنيد و ناراحت باشيد آيا قيمت‌ها تغيير مي‌كند كه قطعا اين اتفاق نمي‌افتد پس نبايد كيفيت زندگي خود را به خاطر كميت دستخوش تغيير كنيم.

اين مشاور خانواده در پايان بحث درباره بلاگرها و تأثير آن‌ها بر زندگي مردم، اظهار داشت: در هفته گذشته وزارت ورزش و جوانان  از برخي بلاگر هاي خانم دعوت كرد تا درباره ازدواج صحبت كنند. بايد ديد هدف مسئولان از اين كار چه بوده است كه قطعاً جواب‌هاي خود را دارند. اما اساسا اينكه فضاي دولتي و حكومتي ما به اين فضاي غيركارشناسي ضريب بدهد، مشخصا يك اشتباه استراتژيك است. هر كجا براي اظهار نظر به فرد غيركارشناس مراجعه كرديم، ضربه خورديم. بايد ياد بگيريم كارهايي كه بلد نيستيم را محكم بگوييم بلد نيستيم.

مقالات ديگر:خانه سالمندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.